Zoeken: 
  >>> Deze website aanbevelen  Français   Deutsch   
Onthaal Contact Links Achtergronden Plan-Regio Weerbericht Agenda's Folders Configuratie ?

ONTDEKKING - RAVELnet/spoorweglijnen 38-39 - Vroegere stations/lijnen  Printervriendelijk
 Schema van de lijnen
 Station Hombourg
 Station Hindel
 Station Montzen
 Station Plombières (1)
 Station Plombières (2)
 Station Gemmenich
 Station Moresnet
 Spoor nazi bezetting


Het station van

FES
Station van Moresnet

Dit kleine station stond bijna onder het indrukwekkende viaduct, gebouwd door de bezetter tijdens de oorlog 14-18.

Het was het vertrekpunt van een splitsing, om niet van een "splitsing in drieën" te spreken, namelijk het dubbelspoor naar Plombières, lijn 39B naar Kelmis-La Calamine en in het midden van deze twee een aansluitingsspoor.

Dit laatste werd in 1889 aangelegd op vraag van de Heer Armand SUERMONDT, die de baas was van een groeve niet ver van het toekomstige viaduct.

Deze groeve stopte waarschijnlijk haar werkzaamheden ten laatste in 1929, aangezien dat jaar de groothandelaar in allerlei producten KLINKENBERG het aansluitingsspoor op zijn naam hernam.
Hij gebruikte het tot in 1939. Een ander aansluitingsspoor gelegen op lijn 39B naar Kelmis-La Calamine bediende de molen SCHYNS en eindigde in een loods.

Het bestond reeds in 1925 maar was in "onbruik op lange termijn" toen de lijnen 39 en 39 B op 18 mei 1952 gesloten werden.
Station Moresnet, ......zonder het viadukt... In het station zelf werd één van de sporen van de goederenkoer gebruikt door de maatschappij ROPET, ook CERAMIQUES DE L'EST genoemd.

Wij kunnen helaas haar bestaanperiode niet preciseren.

Rond 1946-47 kende het kleine station een door de oorlog veroorzaakte niet alledaagse activiteitsherleving; een zekere Heer MAYER kocht van het Amerikaanse leger tientallen jeeps, ongebruikt, en dikwijls in slechte staat.

Na een volledige herstelling werden ze op platte wagen geladen en verzonden.

Origineel aan dit vervoer was dat de jeeps dwars geladen werden tegenover het spoor.

Anderzijds meldde het Amerikaanse leger per persmededeling in mei 1946, de komende verkoop van 1500 WILLYS, rijvaardig,, tegen de eenheidsprijs van 49.000 frank met nochtans een mogelijkheid voor korting van 15 tot 20 %.

Een laatste aansluitingsspoor stimuleerde de goederenactiviteit van Moresnet. Gelegen halfweg naar Plombières, bediende het de groeve en de kalkoven van de Heer BROCK. Het overleefde de "rare oorlog" niet.
Het gebouw van de ontvangsten werd in 1958 afgebroken.

Sindsdien heeft de natuur haar rechten opgeëist en enkel een intensieve ontbossing van de zone zou toelaten sporen van deze site terug te vinden.


Disclaimer | Copyright © 2004 S.I.3F & HB Webdesign - Last Update: 01/12/2010 17:36:17