Zoeken: 
  >>> Deze website aanbevelen  Français   Deutsch   
Onthaal Contact Links Achtergronden Plan-Regio Weerbericht Agenda's Folders Configuratie ?

Het nieuwe viaduct Hammerbrug (V.V.V. Drie grenzen)
ONTDEKKING - Touristische Attracties - Hammerbrug-Hergenrath  Printervriendelijk




 Het oude Viaduct
 Het nieuwe Viaduct

HET NIEUWE VIADUCT (Hammerbrug)

Het Hammerbrug-viaduct moest recent opnieuw gesloopt worden. Maar ook nu weer om daarna uit zijn as te herrijzen. Dit keer echter niet onder de dramatische omstandigheden van een groot militair conflict, maar juist om Europa met hoog tempo aaneen te smeden. Het nieuwe viaduct is namelijk bedoeld om treinen van de jongste generatie te laten passeren: de Thalys.

Het nieuwe viaduct heeft een dubbelspoor in ballastbed. Het bestaat uit twee brugdelen van 100 meter lengte, bestaande uit beton en staal. Ze worden gedragen door één betonpijler in het midden en twee betonnen brughoofden, die aan weerszijde in het talud verankerd zijn.


De brugdelen bestaan uit een betonnen spoorbedding, waarop het spoor rust. Aan de onderzijde wordt het brugdek gesteund door een driehoekige, stalen constructie. Een bijzondere constructie, waarbij de twee dragende balken verbonden zijn met één enkele onderliggende steunbalk.


De driehoekige vorm van het nieuwe viaduct sluit optisch aan bij het oude viaduct maar is in zijn constructie iets simpeler. Ook de steunpijler in het midden draagt bij aan het behoud van het oorspronkelijke beeld dat de brug in het landschap vormde. Niettemin is er iets wezenlijk veranderd. De nieuwe constructie beantwoord aan de vraag naar een moderne spoorweg, die snelheden tot 160 km/u toelaat. Hieronder enkele voorbeelden :

- het reizigerscomfort wordt verhoogd doordat het bouwwerk letterlijk naadloos in het nieuwe spoortraject is ingepast: de rails liggen op het viaduct eveneens in een ballastbed en krimpnaden ontbreken.

- de onderliggende dragende constructie is bewust gekozen om hinder van het treinverkeer wegens onderhoudswerkzaamheden zo veel mogelijk te voorkomen.

Zo kan men bijvoorbeeld schilderwerken uitvoeren, terwijl de treinen normaal kunnen passeren.

Bovendien zijn de onderhoudsintervallen verlengd, omdat de constructie uit één geheel bestaat en aan een klimatologische behandeling onderworpen is. Hierdoor wordt vroegtijdige verwering van het schilderwerk voorkomen.


- door de aanwezigheid van een ballastbed en door het betonnen brugdek wordt de geluidsoverlast bij het passeren van treinen aanmerkelijk gereduceerd.



De renovatie van de Hammerbrug paste in het kader van de modernisering van de lijn 37 tussen kilometer 143,75 en kilometer 147,14, die enkele jaren geleden werd afgerond. Het was de eerste etappe in de aanleg van de hogesnelheidslijn tussen Luik en de Duitse grens.

Bron: NMBS Le rail, fotos: J.L.Heyden - H.Bindels.


Disclaimer | Copyright © 2004 S.I.3F & HB Webdesign - Last Update: 11/02/2017 17:36:34